Friday, June 7, 2013

My Google Play Store Have Been Stopped

Assalamualaikum,


Kali nie aku nak kongsikan dengan korang semua mengenai cara-cara mengatasi masalah berkenaan Google Play Store. Sekarang nie dah zaman smartphone, so memang dah ramai yang dah pakai telefon-telefon canggih nie.

Aku kongsikan perkara ni sebab ianya baru je berlaku kat aku. Aku tertekan Force Stop atau Disable rasanye lepas tue handphone terus jadi slow dan bermasalah dengan Google Play Store dan terus tak boleh bukak dan download aplikasi.



Notification selalu keluar dan menyebabkan handphone aku terus jadi slow bangat. Jadi, kalau korang hadapi masalah macam nie jugak, korang boleh cuba cara-cara kat bawah.

Pergi dekat Menu Button -->  Settings -> Application manager -> All (dekat All nie korang cari Google Play Service & Google Play Store) --> Clear Data & Clear Cache.

Lepas korang dah clearkan data dan cache tue, korang Restart handphone.

Lepas tue korang cuba bukak Google Play Store. Kalau dapat bukak dan download, Alhamdulillah. Tapi kalau tak dapat jugak, korang boleh sambung dengan cara kat bawah plak.

Pergi dekat App manager --> Google Play Store --> Uninstall updates. dan lihat adakah Google Play Store berfungsi dalam versi lama. Jika ianya berfungsi, cuba install balik update untuk Google Play Store nie.

Jika ianya tak berfungsi jugak, korang boleh cuba Reset App Preferences.

Pergi dekat App manager --> Reset App Preferences

Jika ianya tidak berfungsi jugak, cara terakhir yang korang boleh buat adalah Factory Reset. Macamane nak buat factory reset? Tunggu next entri ok.

Semoga berjaya. InshaAllah.

5 comments:

Unknown said...

bro..tq so much bro..info yang bro bagi betul-betul membantu saya..dh dekat seminggu saya tak dapat download app dari playstore ingatkan coverage masalah..selepas cuma teknik yang dikongsi oleh bro, akhirnya saya dapat download smla...tq...

Jimie SC said...

sama2..

Alhamdulillah.

Anonymous said...

Bro, boleh tak tlg tunjukkan cara factory reset? Dh cuba tiga cara kat ats but still tak berjaya. Hope u can help me, tq.

Unknown said...

Alhamdulilah masalah selesai.thanksssss ya

Anonymous said...

Dah buat then time nak tkan install/update ttbe phne dia hang. Cemana niii. Hope you can help me. Really need your help